MARKNADENS BÄSTA DYNOCELL
Nyckelordet i vår verksamhet är kvalitet. Vi har därför investerat i den bästa dynocellen på marknaden! Vi använder världens mest exakta dyno för bilar (Rototest) och har den mest omfattande ventilationsanläggningen på marknaden. Vi har investerat ca. 3Mkr i anläggningen och har möjlighet att variera temperatur, luftflöden, lufttryck och luftfuktighet.
TJÄNSTER
|
|
Fri höjd i vår testcell är 245cm. Om man önskar testa fordon som är högre än så har vi möjlighet att flytta på utrustningen och få obegränsad fri höjd.
PRISER
(ink. moms)
- Mappning:
- Löpande: 1440kr/h (minsta debitering 2h)
- Pristak hel dag (8h): 10000kr + ev. licenskostnad
- Effektmätning:
- 2WD (3 svep/30min): 1995kr
- 4WD (3 svep/60min): 2495kr
- Kompletterande mätningar i samband med effektmätning (kostar inte extra vid mappning):
- Bredbandslambda : 950kr
- Laddtryck: 850kr
- Insugstemperatur: 500kr
OBD/OBD2 loggning av fordonsdata: 950kr - Oljetemperatur: 700kr
- Avgastemperatur (kräver förmonterad nippel): 1700kr
VAD GÖR VÅR ANLÄGGNING TILL DEN BÄSTA PÅ MARKNADEN?
Klicka på rubrikerna nedan för mer information.
En mycket viktig aspekt av en dynocell (bromsrum) är ordentlig ventilation. Motorn producerar mer effekt i frisk luft än i en miljö med avgaser. Ute får fordonet frisk luft och för att få rätt förutsättningar för mappningen (kalibreringen / optimeringen) behöver det vara likadant i dynocellen. För att åstadkomma det kan vi i vår dynocell (med huvudfläktar, utsugsfläktar mm.), som den enda på marknaden, byta ut ALL luft, en gång per SEKUND! Tänk dig en fullskalig orkan som drar igenom rummet… En annan viktig aspekt är att få ordentlig ”fartvind” över bilens frontalarea. Osaken är bl.a. dessa: Hur har vi löst det? Vår överdimensionerade kylanläggning är unik på marknaden! De två huvudfläktarna genererar en rak luftström på 200km/h över hela bilens frontalarea. Varje fläkt består i praktiken av dubbla rader vingblad som roterar åt motsatta håll och skapar en rak luftström. Huvudfläktarna drivs rent hydrauliskt av den kraft som testbilen producerar. Anläggningen konverterar upp till närmare 700hk av bilens kraft till fläktdrift – det är enormt mycket! Utöver detta har vi flera väl tilltagna utsugsfläktar som konstant evakuerar avgaser och värme från bilen och rummet. Bortsett från ovan har vi även flera mobila mindre fläktar för punktkylning. Grundförutsättningen för ett mätverktyg är att verktyget kan kalibreras emot just det som den är avsedd till att mäta. En badrumsvåg kalibreras genom att kända vikter placeras på vågen och man kontrollerar och justerar resultaten så att den visar rätt. Ett skjutmått kalibreras genom en lasermätning där exakt avstånd kontrolleras och därefter kontrolleras/justeras de mätvärden som skjutmåttet levererar. En klocka kalibreras mot ett atomur som är en exakt angivare för tid. Osv… Enligt samma vetenskapliga principer kalibreras vår dynoanläggning efter just det som den är avsedd att mäta, nämligen varvtal och vridmoment, faktorerna som tillsammans ger effekt. Det finns inte heller några okända led i mätningen. När enheten är kalibrerad är allt som påverkar mätningen direkt kalibrerat. Rullande landsvägar och andra dynos för bilar kan inte fullt ut kalibreras direkt emot det som de är avsedda att mäta. Det innebär att det finns okända källor och det i sin tur tillåter en stor felmarginal och tar alltjämt bort det vetenskapliga i mätningen. Dessutom kalibreras generellt inte rullande landsvägar och i synnerhet inte efter att dom har sålts från tillverkaren. Ofta blir det alltså dyra leksaker som det handlar om, men inte någon vetenskaplig mätutrustning. Det finns exempelvis andra varianter på s.k. ”hub-dyno” eller ”nav-dyno” som säger sig kunna mäta vridmoment och effekt. I praktiken mäter de inte alls det utan istället endast oljetryck genom en elektronisk oljetrycksgivare. Dels mäter inte anläggningen trycket i sig, utan spänningen ut från givaren – något som i ytterligare led kräver kalibrering eftersom det kan avvika med tiden, dessutom påverkas det faktiska oljetrycket i systemet av oljans temperatur, viskositet, inre läckage i oljepumpar och resten av systemet. Det ger utrymme för stor felmarginal. Rullande landsvägar utgår generellt ifrån att det krävs en viss effekt för att accellerera en känd massa. I praktiken kan dock kullager som rullen roteras på variera i tillstånd och motstånd, massan i sig slits med tiden och vikten ändras osv… Dessutom kommer ytterligare variabler in och stör den s.k. mätningen så fort elektroniska bromsar kommer in i bilden, avsedda för att ge bilen ett visst motstånd. En viktig aspekt när det gäller kalibrering är att det görs regelbundet. Vi har utöver själva anläggningen även tillhörande kalibreringsutrustning vilket innebär att vi regelbundet kalibrerar anläggningen för att säkerställa bästa möjliga mätnoggrannhet. På en rullande landsväg kan däcken spinna pga. dåligt grepp mellan däck och rullar. Hos oss existerar inte sådana problem eftersom dynon fysiskt bultas fast på hjulnaven på bilen. På en rullande landsväg får du i regel olika mätresultat beroende på vikten på fälgarna som sätts på bilen. Olika uppsättningar hjul kan alltså påverka mätresultatet. Hos oss existerar inte sådana problem eftersom hjulen helt demonteras från bilen och dynon bultas fast direkt emot hjulnaven. På en rullande landsväg kan du få olika effektsiffror beroende på hur hårt bilen är spänd emot rullarna. Att spänna bilen hårdare brukar vara den första åtgärden vid problem med grepp. Problemet med det är att även om motorn levererar exakt lika mycket effekt vid två svep så kan anläggningen presentera helt olika siffror. Eftersom mätvärdet inte är tillförlitligt kan det leda till att bilbyggare/dynooperatör/mappare drar fel slutsatser, gör fel korrigeringar i mappningen, gör fel ändringar på bilen osv… Hos oss existerar inte sådana problem eftersom däcken demonteras och dynon bultas fast direkt i hjulnaven på bilen. På en rullande landsväg kan du få varierande friktion mellan däck och rullarna beroende på vilken typ av däck du använder. Typen av däck som används kommer att påverka friktionen emot rullarna. När friktionen varierar så varierar även mätresultatet. Precis som ovan kan det i sin tur leda till en rad olika problem, utöver att mätvärdet i sig inte är tillförlitligt. Vår dynoanläggning ger självklart inga möjligheter för operatör eller någon annan att manipulera mätvärdena. Det resultat som mätningen ger är det som gäller. Många anläggningar ger även operatören en möjlighet att ändra på en s.k. ”konstant”. Konstanten fungerar ungefär som ett volymreglage, dvs. operatören kan ”höja volymen” på mätresultaten. Dvs. visa den effekt den önskar. Då kan man fråga sig vad syftet är med en linjal, om man kan anpassa en 1M-linjal på längden för att stämma överens med det man mäter, om man vill så kan allting då bli 1M långt.
BOR DU LÅNGT IFRÅN OSS?
Om du bor långt ifrån oss eller skulle vilja att vi löste biltransport för hämtning/lämning så kan vi ordna det till förmånliga priser.
Klicka på bilden ovan, eller denna länk för mer information: www.pbz.se/biltransport
VI KAN KOMMA TILL DIG
Vid önskemål kan vi skicka ett mappnings- / motorkalibreringsproffs till dig, där du befinner dig, för ”on-site-service”. Helt enkelt, mappning ute på fält, var som helst i världen.
Dessutom är hela vår dynoanläggning (bromsbänk) mobil och vi kan transportera den till dig eller t.ex. ett evenemang enligt dina önskemål. Vi behöver inte mer än ett 230V eluttag. En rejäl lösning för kylning av testbilen/arna medföljer i våra tjänster, mer om det kan du läsa under stycket om ventilation längre upp på denna sida (testbilen driver fläktarna genom hydraulik).
Kontakta oss för mer information.
Effektmätningar – Supra Club Sweden – Märstagatan Uppsala 2009 (halva anläggningen – 2WD)
Effektmätning Dodge Viper – Gatebil Festival – Mantorp Park 2014 (halva anläggningen – 2WD)
Effektmätning av en Toyota Celica WRC – Rally-SM-finalen – Vaksala Torg Uppsala 2014 (hela anläggningen – 4WD)
Effektmätningar på Mekonomens kundparkering – Boländerna Uppsala 2014 (halva anläggningen – 2WD)
Effektmätningar och mappningar på Toyotas kundparkering. Toyota Bil 3:an Uppsala 2014 (halva anläggningen – 2WD)
Effektmätningar i ett lastbilsgarage på ”Sörbydagen” i Sala 2015 (hela anläggningen – 4WD)