Referensjobb: Mappning / motoroptimering – Honda Prelude (sugmotor)
För ett par år sedan tog vi emot en helt original (orörd) Honda Prelude -90 som vi mätte effekten på. Bilen visade då 108,7hk och 145,7Nm på naven. Ägaren, en doktorerande ingenjör, sökte vägledning i hur han skulle kunna göra motorn roligare med små medel. Vi rekommenderade enklare luftrelaterade åtgärder.
Sagt och gjort kom han tillbaka med bilen en tid därefter och hade genomfört våra rekommenderade förändringar. Mycket riktigt visade en ny effektmätning att motorn då producerade några extra hästkrafter. Åter igen önskade han få några ytterligare rekommendationer. Då utspelade sig samma scenario igen, efter en tid och genomförda förändringar, så fanns där några extra hästkrafter.
På det sättet fortsatte det, ett antal vändor. Även om det för ägaren har varit resan och lärdomarna om motorns- och dess kringutrustning som har varit målet (inte maximal effektuttag), så har det varit en mycket givande resa. Utan att ha öppnat motorn, utan att ha bytt kamaxlar och utan överladdning, har vi nu lyft maxeffekt och vridmoment med hela ca. 30hk och 27Nm på naven! Den faktiska ökningen i motorn är ännu mer!
Vid 6500rpm är skillnaden hela ca. 36hk och 38Nm på naven! Det motsvarar en ökning från original effekt på hiskeliga ca. 36% helt utan att röra motorns innandöme, kamaxlar eller överladdning! Det måste man anse vara imponerande siffror.
Nedan finns diagram från första (gråa) och senaste (röda) körningarna.
Om du har en sugmotorbil som du skulle vilja optimera, kontakta oss så tar vi fram ett koncept som passar dig.
Kontaktuppgifter finner du här: https://pbz.se/kontakt/
Information om mappning / motoroptimering finner du här: https://pbz.se/motoroptimering-mappning/
Information om marknadens mest avancerade dynocell som finns hos oss finner du här: https://pbz.se/rototest-dyno/