CHECKLISTA OCH BOKNING – MAPPNING / EFFEKTMÄTNING

Klicka på checklistorna nedan för att se innehållet.

Tveka inte att höra av dig om du har några frågor, funderingar eller önskemål. Vi kan lösa det mesta.

 

Checklista vid all körning i dyno

  • Ta med låshylsa/nyckel om du har fälglås.
  • Du ska antingen ha:
    • En fungerande varvräknare
      eller…
    • Kända siffror på din växellådas och slutväxels utväxling
  • Inga bränsleläckage.
  • Det måste gå att inaktivera antispinn.
  • Alla berörda vätskor i bilen ska vara OK (typ, kvalitet, mängd, luftat osv.)
  • Avgasutblås ska vara lättåtkomligt.
  • Du ska ha vidtagit åtgärder för att förebygga:
    • Brand
    • Värmerelaterade problem
    • Läckage
  • Meddela oss i samband med bokning om…:
    • fordonet har en ovanlig dimension/stigning på hjulbultar/muttrar.
    • fordonet har en ovanlig bultdelning på hjulnaven.
    • du varken har en varvräknare eller kända siffror på utväxling och slutväxel
    • hjulnaven sitter extra långt in i hjulhusen.
    • du bedömer effekten till under 50hk eller över 1000hk.
    • alla kända problem.

Checklista vid mappning

Om det gäller mappning i dyno gäller även ”Checklista vid all körning i dyno”.

Bränsle

Bra bränsle påverkar mappningen. Se till att du har bra kvalité på bränsle hela tiden i bilen, även vid mappningen. Vid bensin vill vi generellt inte mappa prestandamotorer på lägre än 98-oktan.

Ha fulltank med det bränsle du vill mappa på.

Absolut inga bränsleläckage eller bränslefukt någonstans!

Luft

Avgassystemet ska vara tätt åtminstone mellan motor och lambdauttag.

Motorns luftsystemet ska vara täta.

Kolla om det finns några strypningar i luftsystemen som kan vara bra att bygga bort för att få ökat flöde och mer effekt.

Vätskor

Alla berörda vätskor i bilen ska vara OK (typ, kvalitet, mängd osv.).

Det ska inte finnas några allvarliga läckage (kylvätska, olja bränsle).

Antispinn

Ev. Antispinn/antisladd/stabiliseringssystem måste gå att slå av.

Låshylsa

Vi körning i dyno behöver vi alltid plocka av hjulen. Ev. nyckel/hylsa till låsbultar/låsmuttrar behöver tas med.

Bultmönster och nav

Det underlättar om vi på förhand får information om vad det är för bultmönster på naven, dimension/gänga på hjulmuttrar/bultar om naven sitter långt in i hjulhusen (t.ex. som på en breddad drag-racingbil med kort bakaxel).

Meddela oss om ändringar har gjorts från fordonets grundmodell som påverkar bultmönster och/eller naven.

Varvräknare

Meddela oss om bilen saknar varvräknare.

Automatlåda

Det underlättar om vi på förhand får information om växellådan att låsa lådan i några växlar? Vilka?

Vad är converterns stall-speed?

Bredbandslambda

Bilen ska ha en fungerande bredbandslambdalösning med signal till motorstyrningen. Hör av dig om du inte har det så kan vi lösa det åt dig.

Laddtryck

Vid önskemål om laddtrycksjusteringar se till att det finns förutsättningar för det. Om du skulle vilja ha ställbart laddtryck, men inte har det i dagsläget, hör av dig så kan vi troligen lösa det åt dig.

Kamaxlar

Vid önskemål om kamjusteringar bestämmer du vilka maxgränser vi förhåller oss till. Om du inte vet det så kan du be oss att göra research och tester för att bedöma rimligt arbetsområde.

Elsystem

Skicket på bilens elsystem ska vara godtagbart, väl utfört och isolerat. Meddela oss om kända brister och potentiella riskfaktorer. Om du vill kan vi hitta en lösning på det.

Värme/brand

Du ska ha vidtagit åtgärder för att förebygga brand och värmerelaterade problem. Om du känner till risker och potentiella problem, meddela oss gärna. Om du vill kan vi hitta en lösning på det.

Problem

Meddela oss i samband med bokning om det finns kända problem eller möjliga tveksamheter, t.ex. om motorn inte startar, om det förekommer misständningar, någon spridare som misstänks vara sämre än övriga, tändstiften är i dåligt skick osv.

Hemmabyggen

Hemmabyggen med omfattande modifikationer kräver vi att de är seriöst ombyggda med säkerhet i åtanke.

Sådana byggen med över 500hk ska alltid ha säkerhetsaspekter som t.ex. sprängkåpa till svänghjul, kardanringar på bakhjulsdrivna bilar osv.

Checklista vid körning på väg

Om det gäller mappning på väg gäller även ”Checklista vid mappning”.

  1. Fordonet ska vara påställt.
  2. Fordonet ska vara försäkrat.
  3. Fordonet ska vara säkert att köra.
  4. Bromsar ska vara fullt fungerande.
  5. Hjulupphängning ska vara fullt fungerande.
  6. Alla större karossdelar ska sitta på bilen.
  7. Stolar ska vara säkra och sitta väl förankrade för förare och ev. passagerare.
  8. Bälte ska vara fungerande och väl förankrad för förare och ev. passagerare.

 

Kontakta oss för bokning eller vid eventuella frågor.

    Namn

    Telnr.

    E-post

    Meddelande

    captcha
    Spamskydd - Skriv av texten ovan, i rutan nedan