CHECKLISTA OCH BOKNING – MAPPNING / EFFEKTMÄTNING

Checklista vid all körning i dyno

Om du har några som helst funderingar, tveka inte att höra av dig! Vi har även en verkstad och kan lösa det mesta.

  1. Ta med låshylsa/nyckel om du har fälglås.
  2. Du ska antingen ha:
    1. En fungerande varvräknare
      eller…
    2. Kända siffror på din växellådas och slutväxels utväxling
  3. Inga bränsleläckage.
  4. Det måste gå att inaktivera antispinn.
  5. Alla berörda vätskor i bilen ska vara OK (typ, kvalitet, mängd, luftat osv.)
  6. Avgasutblås ska vara lättåtkomligt.
  7. Du ska ha vidtagit åtgärder för att förebygga:
    1. Brand
    2. Värmerelaterade problem
    3. Läckage
  8. Meddela oss i samband med bokning om…:
    1. fordonet har en ovanlig dimension/stigning på hjulbultar/muttrar.
    2. fordonet har en ovanlig bultdelning på hjulnaven.
    3. du varken har en varvräknare eller kända siffror på utväxling och slutväxel
    4. hjulnaven sitter extra långt in i hjulhusen.
    5. du bedömer effekten till under 50hk eller över 1000hk.
    6. alla kända problem.

Klicka här för BOKNING av tid i dynon (mappning / effektmätning / övrigt)

Namn

E-postadress

Telefonnummer

Bilmärke

Bilmodell

Årsmodell

Registreringsnummer

Drivning

Växellåda

Bokningen avser...

Eventuellt meddelande

Skriv av texten ovan, i fältet nedan:
captcha

Checklista vid mappning

Om det gäller mappning i dyno gäller även ”Checklista vid all körning i dyno”.

Vi kan hjälpa dig med allt som berörs i listan nedan. Meddela oss om det är något du vill att vi löser åt dig.

  1. Bränsle
    1. Bra bränsle påverkar mappningen. Se till att du har bra kvalité på bränsle hela tiden i bilen, även vid mappningen. Vid bensin vill vi generellt inte mappa prestandamotorer på lägre än 98-oktan.
    2. Ha fulltank med det bränsle du vill mappa på.
    3. Absolut inga bränsleläckage eller bränslefukt någonstans.
  2. Luft
    1. Avgassystemet ska vara tätt mellan motor och lambdauttag.
    2. Luftsystemet ska vara täta.
    3. Kolla om det finns några strypningar i luftsystemen som kan vara bra att bygga bort.
  3. Vätskor
    1. Alla berörda vätskor i bilen ska vara OK (typ, kvalitet, mängd osv.)
    2. Det ska inte finnas några allvarliga läckage (kylvätska, olja bränsle)
  4. Antispinn
    1. Ev. Antispinn/antisladd/stabiliseringssystem måste gå att slå av.
  5. Låshylsa
    1. Ev. nyckel/hylsa till låsbultar/låsmuttrar behöver tas med.
  6. Bultmönster och nav
    1. Meddela oss vad du har för bultmönster på naven, alt. bilmärke/modell så kan vi kanske hitta uppgifter om det.
    2. Meddela oss vad det är för dimension/gänga på hjulmuttrar/bultar.
    3. Sitter naven långt in i hjulhusen? Meddela oss så kan vi isf. mäta och se att vi når in så långt utan att ta i skärmar mm.
    4. Meddela oss om ändringar har gjorts som påverkar bultmönster och/eller naven.
  7. Varvräknare
    1. Meddela oss om bilen saknar varvräknare.
  8. Automatlåda
    1. Går det att låsa lådan i några växlar? Vilka?
    2. Vad är converterns stall-speed?
  9. Bredbandslambda
    1. Bilen ska ha en fungerande bredbandslambdalösning med signal till motorstyrningen.
  10. Laddtryck
    1. Vid önskemål om laddtrycksjusteringar se till att det finns förutsättningar för det.
  11. Kamaxlar
    1. Vid önskemål om kamjusteringar bestämmer du vilka maxgränser vi förhåller oss till.
  12. Elsystem
    1. Skicket på bilens elsystem ska vara godtagbart, väl utfört och isolerat.
  13. Värme/brand
    1. Du ska ha vidtagit åtgärder för att förebygga brand och värmerelaterade problem.
  14. Problem
    1. Meddela oss i samband med bokning om det finns kända problem eller möjliga tveksamheter, t.ex. om motorn inte startar, om det förekommer misständningar, någon spridare som misstänks vara sämre än övriga, tändstiften är i dåligt skick osv.
  15. Hemmabyggen
    1. Hemmabyggen med omfattande modifikationer kräver vi att de är seriöst ombyggda med säkerhet i åtanke.
    2. Sådana byggen med över 500hk ska alltid ha säkerhetsaspekter som t.ex. sprängkåpa till svänghjul, kardanringar på bakhjulsdrivna bilar osv.

Klicka här för BOKNING av tid i dynon (mappning / effektmätning / övrigt)

Namn

E-postadress

Telefonnummer

Bilmärke

Bilmodell

Årsmodell

Registreringsnummer

Drivning

Växellåda

Bokningen avser...

Eventuellt meddelande

Skriv av texten ovan, i fältet nedan:
captcha

Checklista vid körning på väg

Om det gäller mappning på väg gäller även ”Checklista vid mappning”.

Om du har några som helst funderingar, tveka inte att höra av dig! Vi har en verkstad och kan lösa det mesta.

  1. Fordonet ska vara påställt.
  2. Fordonet ska vara försäkrat.
  3. Fordonet ska vara säkert att köra.
  4. Bromsar ska vara fullt fungerande.
  5. Hjulupphängning ska vara fullt fungerande.
  6. Alla större karossdelar ska sitta på bilen.
  7. Stolar ska vara säkra och sitta väl förankrade för förare och ev. passagerare.
  8. Bälte ska vara fungerande och väl förankrad för förare och ev. passagerare.

Jag vill boka en tid! <- Klicka här för bokning

 

Villkor

  • Vi ersätter inga skador i samband med dynokörning/mappning.
  • Skador pga. oaktsamhet debiteras.
  • Vid ev. sanering debiterar vi en saneringsavgift.